unic-utrecht.nl

V-blokken

UniC wil het BESTE uit de leerling halen. En dat houdt in dat de leerling:

  • de juiste Begeleiding krijgt
  • zijn / haar eigen keuzes maakt
  • zich voorbereid op reële Situaties
  • lessen volgt op een geschikt Tempo
  • de onderwijstijd Effectief gebruikt

Met dit doel voor ogen heeft UniC V-blokken ontwikkeld. De V staat voor Verbreding, Verrijking en Verdieping. In een V-blok worden vakoverstijgende lessen gegeven aan een samengestelde groep uit diverse leerjaren. Jij als leerling krijgt een ruim aanbod voorgeschoteld en jij kiest zelf welk aanbod het beste bij jou past.

In leerjaar 1 worden veel V-blokken ingezet om projecten vorm te geven. De projecten hebben een looptijd van 5 tot 6 weken waarbij het laatste uur van iedere lesdag (behalve maandag) hiervoor gebruikt wordt. Vanaf leerjaar 2 krijg je de ruimte om zelf invulling te geven aan een deel van jouw rooster.

Projecten

Eén van de projecten in leerjaar 1 heet Volg je Hart! en daarin mogen leerlingen kiezen met welke opdracht ze 6 weken aan de gang gaan. Dat kan een individuele of een samenwerk-opdracht zijn. Bij de opdracht 3D-ontwerpen en printen moesten leerlingen een speeltuintje in de buurt fotograferen en nabouwen in een 3D-ontwerpprogramma. De ontwerpen worden daarna geprint op een 3D-printer en gebruikt om een 'drone'-vlucht te simuleren over de model-speeltuin.

Volg je hart!

Een andere keuzeopdracht binnen het project was een muziekfilmpje maken met het programma Line Rider. Er moest een muziekje gekozen worden en het sleetje met daarop de chauffeur moest op de maat van de muziek met effecten een parcours rijden. Dat lijkt veel makkelijker dan het is, want glijdt het sleetje uit, dan valt alles in het oneindige naar beneden.

Line Rider op muziek!
Line Rider op muziek!

En dan was er ook nog de 'Kettingreactie in een Doos'. De opdracht was om minstens 5 acties in een doos achter elkaar te laten plaatsvinden. Best lastig hoor, om iets te bedenken en ervoor te zorgen dat alles achter elkaar gebeurt. Maar... met een beetje prutsen en een hoop frustratie en doorzettingsvermogen kom je een heel eind! Kijk maar.

Kettingreactie in een Doos

Kerstaurant

Een ander groot project in leerjaar 1 tijdens de V-blokken is Kerstaurant. De opdracht aan de klas is om binnen 4 weken een pop-up-restaurant ergens in Utrecht te openen voor één avond. Minstens een 3-gangenmenu (zelfbereid natuurlijk) en twee shifts van minstens 20 personen per shift in een kerstsfeer. Live entertainment mag niet ontbreken en de aankleding natuurlijk in de stijl van het seizoen. Verder mag er geen verlies worden geleden (anders wordt de eindbarbeque wat kariger) en eventuele winst gaat naar een goed doel. En natuurlijk zijn er behoorlijk wat rollen te verdelen binnen de klas: financiële afdeling, afdeling entertainment, afdeling communicatie, koks hoofdgerecht, koks voor- en nagerecht, gastheer/gastvrouw. Voldoende werk om lekker gestresst te raken, maar daarvoor hebben we weer energieke bedrijfsleiders (ja, ook dat zijn leerlingen) die alles in zo goed mogelijke banen proberen te leiden.

Leerlingen in actie tijdens Kerstaurant

Leerlingen in actie tijdens Kerstaurant

Een kijkje in de eetzaal
Een kijkje in de keuken
De spreekstalmeester
www.unic-utrecht.nl
030 284 31 00
info@unic-utrecht.nl